onsdag 25 november 2009

Gangs of Gothenburg



Idag var det nästan regnstorm ute, och inne på Backa teater visades Gangs of Gothenburg. Jag, Zandra och Sofia var där och höjde medelåldern en aning. Uppsättningen var roande, oroande, fascinerande, spännande, fin, ful, stark, äkta, medryckande och alldeles alldeles underbar.

Den handlar om aktuella händelser i samhället, och skildrar aspekter som bakgrund, gängtillhörighet och familjesituationer, men även aspekter som konsekvenser av den enskilda människans val behandlas. Och allt detta helt utan pekpinnar eller molntussiga inlindningsförklaringar. Enkelt och rakt på sak byggs föreställningen upp baserat på intervjuer som Nabila Abdul Fatah och America Vera-Zavala har gjort med ungdomar. De fantastiska skådespelarinsatserna imponerade på mig så pass att jag kände mig både rörd och på något vis stolt. Vilka fina och modiga ungdomar, liksom.

Det kändes som en mycket aktuell och viktig föreställning som jag önskar att alla kunde få se. Med ungdomarnas egna ord fick vi ta del av deras värld. Föreställningen gav insikter och frågor, men inga svar. En pjäs som sätter igång!

Inga kommentarer: