tisdag 8 december 2009

Bryter tystnaden.

Jag vet. Jag har varit dålig på att blogga på ett tag. Eller, är det dåligt? Måste man upprätthålla en viss kontinuitet? Jag skriver när jag har något att skriva. När jag vill skriva. Har jag inget att skriva så skriver jag inte för skrivandets skull. Visserligen har jag väl egentligen kunnat skriva massor på sista tiden, men jag har inte känt för det. Bara.

"En riktig bloggare uppdaterar minst fyra gånger om dagen" hörde jag någon säga. Jag är ingen riktig bloggare. Tack för det.


Jag skriver ungefär som jag pratar. Jag pratar om jag har något att säga, annars kan jag också vara tyst. Om det är okej i samtalssituationen. Vissa människor har ju svårt för det där. Tystnad. Varför är det så? Oftast märker man på en person om så är fallet, att den andre finner det obekvämt. Den liksom kan börja röra sig lite sådär. Börja prata lite sådär. Om sånt där. Ord som "jahoppeeeh" kan förekomma eller utfyllnadsljud som "mmm" och så en flackande blick och ett nervöst leende på det. Ibland blir jag förvånad när det händer. Vad håller hen på med? Men så kommer jag på, just fan. Det var nog tyst några sekunder för länge nu. Jag uppfattar liksom inte det obekväma. Men tydligen så är det obekvämt och då anpassar jag mig. Jag kan pladdra om vilket lightämne som helst, absolut. Ibland kan det ju också vara precis det man vill göra. Uttömmande och genuint vända och vrida på strunt. Men det är inte nödvändigt för att fylla ut en tystnad. Inte för mig. Om det inte är det för dig.

En gemensam tystnad kan vara något av det mest gemensamma. Och finaste.

4 kommentarer:

vinternoll8 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
vinternoll8 sa...

Jag skrev en kommentar som jag tog bort för jag är feg. Jag skrev en lång harang om tystnaden men kom på att om man inte känner mig så tycker man antagligen bara att jag är en illiterat idiot och jag var för snål för att bjuda på den. Jag är ingen bloggare för jag skulle aldrig få för mig att blogga fyra gånger om dagen, hur skulle jag då hinna vara ett svin i uniform, laga middag, hata postkodslotteriet, elda upp fästingar i den öppna spisen och annat viktigt? Jag är ofta tyst, kanske är vi ofta det samtidigt. Synd bara att det inte är live.
Kram från kusinen.
P.s nej jag är inte dum i huvudet egentligen d.s

enannie sa...

men jag han läsa kommentar no1, och tyckte inte alls den var så farlig hörru bloggarn! :P

vinternoll8 sa...

Du är så sjukt snabb. Jag ska lägga det på minnet.
Kram på dig cooolaste kusin.