tisdag 27 oktober 2009

Nike sneaker.

Igår sneakade jag in mig på en annan grupps handledning. Jag tänkte att det kunde vara bra med en extern handledning, dels för att den gruppen inte visste vad jag jobbar med, inte följt min process. Dessutom känner jag att jag får komplex av min grupps fina och bra grejer, medan mitt känns mest som ingenting. Ibland kan det vara svårt att behålla gnistan för sin grej när man går i det dagarna i ända och det är det enda man egentligen pysslar med. (Förutom att äta ibland och sova några timmar om nätterna.) Det händer att jag tillfälligt vaknar upp ur min bubbla och tänker "Vad håller jag på med egentligen?" Men det kändes bättre efter att ha vädrat i en ny grupp, för de tyckte att det jag gör visst är något. De förstod vad jag menade med mitt projekt, vilket kändes som en lättnad. För jag menar egentligen väldigt mycket, faktiskt.

Dock fick jag en liten knäpp på näsan av min egen handledare när hon såg mig slå mig ned för att sneaka på den andra gruppens möte. Hon sa något i stil med "Jaha, ska du vara med här nu? Men se nu till att inte bara försöka lösa alla andras problem i stället..." Jag blev paff, kände mig nästan som påkommen och lite generad. Vadå? Brukar jag göra så? Ja, kanske lite... Jo det gör jag ju kanske... -Åh nej, hon känner mig. Hon ser saker hos mig som ligger bortom mina egna insikter. För visst ligger det något i att jag engagerar mig i andras saker mer än mina egna ibland. För att unvika mitt? För att jag gillar att hjälpa andra? -Både och och lite till. När jag tänker efter så är det verkligen sån jag är, men det är inget jag reflekterat över.

Jag tror till och med att jag kanske rodnade.

2 kommentarer:

Maria sa...

Känner igen det där med att det kan vara svårt att behålla gnistan för sin egen grej. Ena dagen tänker man att det här blir skitbra och nästa dag det här blir skit.
Du har haft många arg-demoner som spökat i din hjärna under detta projektet. Men tillslut bekämpade du dem. Jag ser framemot att se din skitsnygga modell imorgon.

Fredrik Jonsson sa...

Tjena svartfot. Jag förstår inte när du säger att vi i vår grupp bara gör så enormt fina saker. Ditt är precis lika bra. Jag hatar mitt eget projekt och tycker det mesta jag gör är så B. Jag är också en person som petar i andras arbeten kanske ett sätt att fly undan och slippa lägga kraft på mitt egna. Det är inte lätt att få fram vad man har för syfte med sitt projekt och ibland undrar jag om man måste ha alla dessa syften hela tiden. Det mesta faller på plats och blir en del av ens process (lidande). bla bla bla Skall bli kul att se din modell idag. Välkommen till Rätt grupp/ mvh Fredrik