söndag 27 december 2009

Julmys.

Mys är ett ord som kan reta gallfeber på mig. Det är löjligt av mig.

Jag får hatordhangups då och då. Ibland är de (mer eller mindre) befogade, som till exempel när folk säger eller skriver "man" när de syftar på sig själva. "Man har ju en del kontakter" -Åh nej, så fult. Detta är ju egentligen ingen orsak till att störa sig i någon större omfattning, men jag förstår i alla fall mig själv. Det är ju faktiskt lite irriterande.

Men ibland är mina hatordhangups inte befogade. Alls. Som med ordet mys. Det är ju inget fel att använda det egentligen, men jag får bara creeps av det. Men eftersom jag i alla fall är medveten om att det är löjligt av mig, så har jag försökt att vända på min egen pannkaka genom att använda ordet själv ibland. Men varje gång jag gör det så känner jag mig ungefär som nnnj. (Nnnj = krystat, sammanbitet leende som kämpar med trevligheten.) Vet ni vilket leende jag menar? Jag borde kanske illustrera med en bild. Men det gör jag inte.

Hur som helst. Juldagarna har varit väldigt mysiga. Jag har varit hos mor och far om vartannat. Jag och mamma har varit husliga och stickat, sytt, lagat mat, bakat och pysslat. Härliga dagar! På julafton åkte jag med pappa och tre av mina bröder till släktingarna i Skåne. Där var det liv i luckan som vanligt! Härliga dagar där också. Jag har så fina familjer, jag.


Han hjälpte vördnadsfullt Tomten att läsa på paketen ty Tomten hade så dåliga ögon. Jag fick också lite dåliga ögon, vilket yttrade sig i en lätt vätskebildning.


Jag fick fint garn i julklapp.

__________________________

Nu funderar jag. Vad är det som gör att ordet mysig känns okej, när inte mys eller mysa gör det? (Sistnämnda beroende på användning, dock.) Är det bara jag? (Ja, antagligen.) Men jag tror att "mysig" känns okej för att det är ett hederligt gammalt adjektiv. Om något är mysigt så är det bara mysigt, liksom. Fine.

Men att säga "Nu ska jag hem och bara myysa i soffan" känns för mig... aningens töntigt. (Medan "mysa i skägget" är helt okej. Varför? Jag förstår inte mig själv här!) Men än värre är ordet "mys". "Lite myys sådär på kvällskvisten" -Hu! För mig hamnar dessa ord i samma låda som uttrycket "kramis". Ord som känns B och får mig att le sammanbitet. Avsändaren menar ju trevligheter så jag ler, men ack så tillgjort.

Som sagt, jag vet att det är löjligt av mig.
Nu blir det mys framför tv:n! /Kramis.

2 kommentarer:

vinternoll8 sa...

Avpersonifiering borde förbjudas i lag! Hur svårt kan det vara att använda jag om sig själv. Nej, förbjud "man" och världen skulle vara en bättre plats.

Mysigt kan man ha med sina vänner, sin familj eller den man gillar som fan. Eller vem som helst om man vill ha det mysigt med den personen. Mys och mysa är mer fysiskt kontakt. Därmed inte sagt att jag listat ut varför du inte gillar orden.

Puss (ok, pussis då).
/ C

Unknown sa...

du glömde stava kramis med kjjjjjamis ju;)!!
i övrigt hålle rjag med som alltid plus är glad att du hade en fin jul!!och nu kom jag på att jag fick sms av dig innan,ska genst svara!puss!