torsdag 17 september 2009

Namn.

Plötsligt, som från ingenstans, insåg jag plötsligt innebörden av barndomshjältens namn. Mörkvingad anka. Darkwing Duck. Vafan!

När jag var liten reflekterade jag inte över namns betydelse, det var liksom bara namn. Han hette Daakwoing Dack och så var det med det.

Detta oältande tankesätt gällde även mina klasskamraters namn, inte att jag på något vis reflekterade över dem heller? Någon hette Christian, någon hette Nezam och jag hette Annie. Det var ju vi. Bara det. Faktum är att jag inte vidare reflekterat över mina klasskamraters namn förrän i vuxen ålder. När jag under min utbildning fått i uppgift att analysera min egen skolgång, min klasstillhörighet, genusperspektiv under uppväxten och BLA BLA BLA. Det bara var som det var, kan det inte få fortsätta vara det? Nej. Älta, Annie, älta, seså. Vad hette de i din klass? Vad säger det om dig? INGET. Det säger inget om mig. Och inte om dem heller. Punkt. IG. Jaha.

Jag saknar Daakwoing Dack.

Var ju tvungen att youtuba fram introt, och till min förtjusning satt (delar av) texten fortfarande som ett smäck. Ede nåt suspekt, finns han där direkt! Nuu bliir vi faarliga...

Nostalgitripp deluxe, viola:

4 kommentarer:

emmiiii sa...

hihi,i lööv it bebe!stämmer vekrligen dock,inte funderade man väl på sånt när man var yngre liksom,men helt plötsligt är det lätt hänt att man nästan analyserar sönder typ=)...
lite orolig att typ baloo ska betyda något fiffigt nu=/...
hehe,puss!!

Virre sa...

Hej!
Tackar for din fina kommentar... jag har inte haft min sony 50mm 1.8 sa lange... men de fa bilder jag har tagit med den sa verkar den bra... ja, jag betalde 1800:- for min, ville ha en sony orginal, tyvarr ar sonys objektiv lite dyrare...
Lycka till med kopet
// Virre

Pella sa...

Åh, nostalgi!! Jag älskar detta! :)

Mer Daakwin och barndomsminnen!

Fredrik Jonsson sa...

Ha ha! jag är nog för fett på G. Vill inte tänka mer på dessa :I ickeplatser i helgen I´ve turned off liksom. Hela min stad är en ickeplats på vintern, jag skall riva den och bygga en campingplats. Goooosfraaba.
Hoppas du hittar din plats inom snart. Den finns säkert bakom hörnet där du bor. Det är bara att gå ut och tänka på en plats som du aldrig tänker på eller hur?