lördag 26 september 2009

Ickeplats - ickelätt

Uppgiften jag nämnde igår börjar med att vi ska hitta ett
no-space, en icke-plats. Vilket kort förklarat kan beskrivas som en plats utan funktion, eller en bortglömd plats. Utan given identitet, liksom. Jag tänker mig det som en parentes i staden. -Spännande! tänkte jag naivt och begav mig planlöst ut i staden i jakt på det rätta no-spacet.

Mitt frustrerade öga och kamerans besvikna lins fångade förvirrat lite av varje.


Frukt:



1. Brobygget som ångrade sig.
2. Övergivet, håligt tegelhus.
3. Ihopspikat och igenväxt.
4. Attackerat men vackert.
5. Konstiga ruiner från brand på berg?
6. Oanvänd betongplätt mitt bland finbryggorna.
7. Redan utsmyckad otillgänglighet.
8. Vem reflekterar över utrymmet under viadukterna?
9. Ihoplappat, rostigt och videoövervakat.
10. Bortglömd plätt under bro.


Spännande platser som både inspirerade och väckte frågor, men ändå ingen som kändes rätt. Det känns lite frustrerande och förvånande att jag efter två dagars runtåkande och letande inte hittat en enda plats som jag kan tänka mig att jobba på. Vad söker jag? Jag vet inte riktigt, men trodde inte att det skulle kännas så här svårt. Jag får fundera över detta och ge mig ut på en mer målinriktad jakt i morgon.

4 kommentarer:

Fredrik Jonsson sa...

Vilka bra bilder! Är det det nya objektivet? Jag tycker att du har hittat många intresanta ställen, men du kanske känner som jag. Jag vill inte ha en ruin eller rivningskåk. Jag vill ha en liten yta mitt i den "fina" staden. Idag satt jag och stirrade på ett hörna av MC Donalds restaurangen. Tänk om just detta hörne skulle bli min icke plats mitt i ett folkhav på en restaurang. Ok vi får växla tankar på onsdag. Ge gärnet Annie /Fredrik

yrla sa...

Det där hålet som du kommer utstörtande ifrån då??? Det kan du täcka igen med ett snyggt konstverk eller nåt. Ja den här uppgiften är svårare för varje dag som går....
z

Fredrik Jonsson sa...

Ja tack jag vill gärna lära mig hur du får dina bilder så fina, heja photoshop! Visst är det mer spännande med ett litet hörne av en plats där det är massor med fok fast ingen går är eller tänker på just det lilla hörnet. Vi ses i mårn

Johan sa...

Bara en stund efter jag läst dig och sett dina bilder är jag på väg till bokhandeln för att köpa en present. Finner en slags fotobok, "Övergivna platser" av Jan Jörnmark som jag bläddrade i. Kanske inte exakt samma tema, men där fanns massor med inspiration att hämta. Både fototekniska och geografiska.

Springer du förbi den en dag är den väl värd pengarna.

För övrigt håller jag med om att det är svårt. Hur definierar man en "Ickeplats"?

Tycker ändå du lyckades återge känslor och uttryck väldigt bra i dina foton. De väcker frågor och man blir nyfiken på vad som hänt, vilka de var som rörde sig här och där, vilka tankar arkitekterna hade. Och, vilka planer som finns för platserna. Om det nu finns några.

Må väl.
/Johan