söndag 6 september 2009

Konst-ig Oslodag.

Vi åkte på konstresa med klassen till Oslo. Det var en bra dag med mycket konst och buss. Jag gillar båda.


Jag skulle vilja åka pulka på Oslos operas tak.


Bild från utställningen "Indian Highway" på Astrup Fearnley museet for moderne kunst.


På utställningen "Indian Highway" tyckte jag bäst om detta skulpturala verk av den indiska konstnären Anant Joshi. Eftersom muséet i fråga hade patrullerande vakter som pekade på oss med
k-pist om vi ens andades så blev det inget smygfotograferande, utan jag får nöja mig med denna avfotograferafering från utställningsboken som visar halva verket.


Leksaker. Former. Färger. Ytor. Skuggor.

Nedsmälta och glaserade leksaker upptill, under hängde matt svartlackerade leksaker med svart rep lindat runt runt. Olika uttryck på nära håll och som helhet på avstånd. Skuggorna bildade som dramatiska figurer mot väggen. Jag fick känslan av förfall. Skuggan av det som en gång var.

Det färglagda, glaserade gav mig känslan av en
förskönad illusion av det som en gång var.
Det svarta skulle i så fall vara det som faktiskt var.

Kontraster. Barndom. Förfall.

1 kommentar:

Sanna sa...

Det låter lite läskigt det där.. men jag kan hålla med om att taket ser ut som en toppen pulkabacke! Ska vi åka ihop?