fredag 25 september 2009

Input.

Höstterminen är igång med bång. Jag väntar ivrigt på att även buller ska infinna sig, med all den kreativitet och inspiration ordet innebär.

Vi har fått en uppgift som kort sammanfattat kan sägas handla om staden, och dess outnyttjade ytor. Det är en spännande uppgift, men som vanligt såhär i startgropen så befinner jag mig i www-fasen. (What/Why/Wafan) Därför var det välkommet med lite input i form av inspirerande föreläsare under veckan.

Vi har framför allt haft två föreläsningar som har etsat sig fast och inspirerat mig inför stundande uppgift. De har fått mig att tänka om kring uppgiften och därigenom förstå den mer.

Den ena föreläsaren var etnologen Joakim Forsemalm. Han pratade om självorganiserad identitet, och berättade bland annat om när han försökt kartlägga och förstå dynamiken som råder kring långgatorna här i Göteborg. Det var mycket intressant. Efter föreläsningen tog jag på mina nya, wannabe-etnologiska glasögon, och tog en promenad längs andra långgatan för att försöka ta in allt han berättat om. Joakim pratade också kring fenomenet gentrifiering, det vill säga klassförändring. Han drog exempel på hur gentrifiering är ett slags moment 22 när ett område går från att ses som lite "rought men charmigt", till att bli medelklass och mainstream. Medelklassen får upp ögonen för det som de ser som alternativt på ett bra sätt, och flyttar dit, tar över... Området fylls mer och mer av medelklass, omgivningarna "snyggas till", mindre attraktiva rörelser (till exempel porrbutiker) kanske får slå igen, hyrorna höjs och tada! Den alternativa atmosfären som de flyttade dit för försvinner mer och mer. Intressant som attan.

Den andra föreläsningen som rotade sig fast hölls av Etsuroh Tetsuya från Tokyo. Han berättade om hur det är i Japan, och hur befolkningen ser på sin hemstad och offentliga platser där. Faktum är att de inte alls ser sin hemstad som sin då varje markbit ägs av någon specifik person, och gemensamma ytor och parker tillhör ovanligheten. Etsuroh hade med sig ett antal japanska studenter, och när han frågade dem om hur de ser på sin stad förstod de inte ens frågan. Då fick jag mig en tankeställare! Själv ser jag Göteborg som min stad. Och Halmstad. Mina hem, mina städer. Intressant attitydsskillnad som fick mig att både tänka till och tänka om!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var mycket trevligt tid att förbereda föreläsningen för HDK.
Jag tittar också vårt land och vår miljö igen och med utomståendes ögon.
Och jag hoppas att projektet "offentliga rummet" kommer att ha en bra diskussion och slutsats.

From Tokyo med stort tack till HDK's vänner