torsdag 25 juni 2009

Delar av dagens skörd.

Jag har ältat lappen i snart en vecka nu. -Jämför ditt bygge med nummer åtta. Jämföra olika gators hus nummer åtta, kanske göra nåt med alla åttahus? Eller åsamka spårvagn nummer åtta bestående men i form av försköning? På något sätt tolka mitt bygge som min kropp, jämföra den? Mitt bygge som i mitt hus, eller som i projekt jag gjort? Jämföra något, vad som helst, med nummer åtta av något... Nummer åtta i min telefonlista, fotbollsspelare nummer åtta, bloggare nummer åtta. Åttan som evighetstecken, åttan som tecken för död, åtta åtta åtta Ulla-Bella sekreterare. Visst, jag har kommit på en massa. Skit. Jag skulle kunna jobba med. Skit. Skulle kunna lösa uppgiften. Liksom. Men jag har inte känt för någon idé. Jag har hatat min lapp, fantiserat om vad det kunde ha stått i stället, och hur fantastiskt allt hade varit då. Hur sprudlande och gnistrande mitt projekt hade kunnat bli. Och nu. Jämför ditt bygge med nummer åtta. Kul.
Jag vill känna!

Men. Så äntligen idag, hände det något. En långfika med Sofia ägde rum ute i det fria. Ja, i Majorna alltså. Jag kände lite att det hela tog en vändning när jag fick älta med någon som är i samma situation. Eller egentligen satt vi mest och pratade allmänt, när jag plötsligt kände att ett av våra samtalsämnen ju faktiskt handlade om min förbannade lapp! Jag vågar inte påstå att vändningen innebär klarhet eller riktlinje, däremot innebär den en attitydsförändring av god art. Min nujävlarnerv är väckt.

Samtalsämnet var det faktum att människor bemöts olika beroende på hur de ser ut, och att vi själva upplevt oss bli väldigt olika behandlade från dag till dag på grund av utseendeförändringar. Det är något jag funderar på ofta. Det berör mig. Det upprör mig. Jag har flera olika tankar om infallsvinklar, tillvägagångssätt och presentationsvarianter. Såklart. Varför inte gå händelserna i förväg liksom? Men samtidigt så vet jag att det är ju inte i mina nuvarande tankar jag kommer att landa.

Hur kopplar jag då detta till min lapp i så fall? Jo men jag tänker som såhär serru. Då va. Att:
Jämför - Ja, jag ska helt enkelt jämföra.
ditt bygge –Det jag ska jämföra. Mig själv i form av min kropp, min stil, mina attiraljer. Hur olika jag blir bemött beroende på hur jag ser ut för dagen, trots att jag alltid är samma innanför skalet.
med nummer åtta - Jag vet inte än hur jag ska väva in den här delen av lappen, om jag ska väva in den alls. Jag behöver ju inte ta med allt, får se hur det blir med den saken.

Nej, nu måste jag sova. Skola väntar klockan nio i ottan, och min huvudvärk säger mig att om jag inte lägger mig i vertikalläge ögona böj så blir det en heldag i den positionen i morgon i stället. I know Mr. Headache too well. Han (!) dyker i och för sig upp mer sällan nu för tiden sedan ingrepp 1, 2 och glasögon. Men när han väl knackar på dörren så fanimej hotar han med att massakera dörrfan till flisor och kräk om jag inte lyder. Instruktionerna jag brukar få är: -Ät något, drick vatten, vila, svulla piller, blunda alternativt go dark, titta fan inte på en skärm. Ungefär så. Resten av allt jag egentligen ville skriva om får därför vänta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du ser.. det är lite som ett tecken. Du ska bo nära Zenit för det gör dig bra :) Det ska för övrigt bli intressant att se vad du gör med din lapp! Puss/KR